Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, zodat wij de functionaliteit kunnen verbeteren. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Balk sluiten

Deel dit bericht

Prijsstelling en controle ACM

Geplaatst op 31 december, 2013

ACMIn september zijn wij door RECRON geïnformeerd over de prijstransparantie van accommodatieverschaffers, zoals dat door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in 2012 besproken is. De ACM is toezichthouder voor naleving van regels rond consumentenbescherming en kan optreden door het opleggen van boetes. Volgens de ACM is de sector in strijd met de nationale en Europese wetgeving wanneer het gaat om de zogenaamde ‘aanvink-boxjes’ op boekingssites en de wijze waarop zaken als toeristenbelasting, administratie- of boekingskosten, lakenpakketten en andere zaken op boekingssites worden gepresenteerd.

Belangrijkste uitgangspunt van de ACM is, dat een consument een accommodatie moet kunnen boeken voor de prijs, die in een aanbieding op het internet (en andere communicatiedragers) wordt genoemd. In het boekingsproces mogen niet in de loop van dat proces ‘verborgen’ kostenposten naar voren komen die bij de aanbieding niet zichtbaar waren.

De ACM heeft uitgesproken dat de sector vanaf 1 oktober aan de uitgangspunten van de ACM moet voldoen. Dat betekent in de eerste plaats dat alle vooraf aangevinkte boxjes op boekingssites per 1 oktober 2013 standaard ‘uitgezet’ moeten zijn, zodat de consument deze zelf actief ‘aan moet zetten’ in geval deze gebruik wil maken van de aangeboden dienst of het aangeboden product. Verder zult u op die datum in beginsel ook aan de andere uitgangspunten van de ACM moeten voldoen. De ACM heeft aangegeven na 1 oktober intensief te controleren op naleving van de uitgangspunten van de ACM en zo nodig tot handhaving over te gaan.

Het volledige document kunt u hier downloaden.